252013sep

Tips voor landingspagina’s

Zoals we in een vorig artikel al schreven (Zelf aan de slag met SEO) helpen we u graag een stukje op weg om zelf uw website beter te laten presteren in zoekmachines. Het is van groot belang uw bezoekers snel te kunnen overtuigen van uw producten of diensten. Een pagina schrijven, specifiek over het onderwerp dat uitgelicht dient te worden helpt om bezoekers aan te trekken naar uw website of webshop. 

Wanneer u aan de slag gaat met deze inhoud-specifieke pagina’s kunt u onderstaande tips goed gebruiken!

1. Less is more

Misschien wel de belangrijkste tip. Gebruik voldoende tekst, maar absoluut niet te veel. De bezoekers van uw website zijn in de fase waarin zij een landingspagina bezoeken nog niet bereid diep op de inhoud in te gaan en zullen de teksten op de landingspagina scannen.  Houdt de 300 woorden grens aan. Gebruik voldoende witruimte tussen de regels, maar ook tussen paragrafen, afbeeldingen, video, formulieren of andere elementen. Dit houdt de pagina luchtig.

2. Voorkom afleiding

Verwijder de hoofdnavigatie uit de landingspagina, hierdoor heeft de bezoeker binnen de landingspagina geen mogelijkheid om verder te klikken. Het enige doel van de landingspagina is het zorgen voor een convsersie, in de meeste gevallen het invullen van een formulier. Andere navigatie dient indien mogelijk ook uitgeschakeld te worden.

3. Video

Bezoekers willen zo weinig mogelijk lezen, op het moment van bezoek aan de landingspagina zijn bezoekers nog niet overtuigd van uw diensten en zullen ook niet bereid zijn te lezen. Met een video kunt u uw diensten des te beter onder de aandacht brengen. Er wordt een minimale inspanning gevraagd van de bezoeker. Wanneer de video professioneel is samengesteld en de informatie biedt waar de bezoeker naar heeft gezocht zal deze bereid zijn de video te bekijken.

4. Boven de fold

Plaats de belangrijkste en meest aantrekkelijk ogende informatie boven de fold van het scherm. Een bezoeker van uw landingspagina is pas bereid verder te scrollen over de pagina wanneer de interesse is gewekt. Zorg er dus voor dat dit bovenaan de pagina al gebeurd.

5. Lijstjes

Gebruik lijstjes in plaats van paragrafen tekst om uw diensten uit te lichten. Lijstjes zijn makkelijker te scannen dan paragrafen.

6. Kopteksten en uitlichten

Gebruik boven iedere paragraaf een kop tekst (header 2-4), deze geven in de eerste plaats aan zoekmachines aan wat relevante inhoud is, in de tweede plaats houdt het de pagina overzichtelijk. Gebruik dikgedrukte tekst in uw paragrafen om de relevante termen uit te lichten. Deze vallen op tijdens het scannen en geeft de bezoeker het vertrouwen in uw informatie.

7. Formulier

Plaats een formulier op uw landingspagina om uw bezoekers de kans te geven hun interesse te laten blijken. Het verzamelen van contact informatie is het uiteindelijke doel van de landingspagina’s, zorg daarvoor voor een optimaal formulier. Verzamel alleen de informatie die nodig is. Hoe meer informatie u vraagt, des te hoger wordt de drempel om het formulier in te vullen. Plaats de veld labels links van het invoer veld, zodat het label naast het veld staat in plaats van er boven. Zo lijkt het formulier korter. Bedenk een overtuigende term voor de knop om het formulier te verzenden. Gebruik geen Verzenden, Insturen, Toepassen of Ok, maar Stuur mij meer informatie of Neem contact met mij op.

8. Social Media

Laat uw bezoeker voor u werken door deze te belonen voor een Like of Tweet. Er zou een incentive gekoppeld moeten zijn aan deze acties. Denk bijvoorbeeld aan korting op de eerste maand, een whitepaper met meer informatie of het mee doen aan een actie met een prijs. Er zijn verschillende oplossingen voor om dit binnen de (WordPress) website te realiseren.

9. Referenties

Laat ervaringen van bestaande afnemers zien. Gebruik geen fictieve relaties, maar baseer altijd op daadwerkelijke relaties. Toon zo veel mogelijk informatie over de relatie om de bezoeker te overtuigen van authenticiteit en vraag altijd goedkeuring aan de relatie. Laat een foto zien van de relatie, vul aan met naam, functie, bedrijf en quote over de afgenomen diensten.

10. Test variaties

Optimaliseer de landingspagina door de resultaten van variaties te vergelijken. Maak de pagina’s voldoende verschillend en leg de verschillen duidelijk vast. Bijvoorbeeld, een telefoonnummer is waardevolle informatie, maar bezoekers zijn wellicht niet bereid deze in te vullen. Test of een formulier vaker wordt ingevuld als er wel/niet om het telefoonnummer wordt gevraagd.

11. SEO Scan

Gebruik een betrouwbare SEO scan tool om de pagina te testen. Verwerk alle suggesties van de tool nauwkeurig om een kwalitatief hoge waarde te verwerven voor de landingspagina. 


Wilt u meer weten over een van de bovenstaande tips? Neem dan contact op met Pixion of bel zelf met 030 7630 444. Wij helpen u graag verder om uw website in te richten en te optimaliseren voor zoekmachines als Google.

Naast het schrijven van gerichte inhoud en het gebruik van de Yoast SEO tool, zijn er meer zaken van invloed die de vindbaarheid van uw website of webshop bepalen. Pixion geeft gratis inzicht in de meest kritische punten waarop uw website niet voldoet. Vraag nu kosteloos een quick-scan aan en binnen enkele dagen weet u hoe uw website er voor staat.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadrse wordt niet gepubliceerd. Verplichte venden zijn gemarkeerd *